Art Project

13 Balls

11 Nov 2012 – 22 Jan 2013
artclub1563
KOREA

작가 Artist

  • Jackson Hong

큐레이터 Curator

  • Seewon Hyun

후원 Sponsor

  • 하나은행(HANA Bank)

서초동에 위치한 현대미술 아트센터, 아트클럽1563(artclub1563)은 첫번째 큐레이터 초청 프로그램으로 현시원 큐레이터를 초청해 2012년 11월 22일부터 2013년 1월 22일까지 작가 잭슨 홍의 개인전 <13개의 공> 을 연다. 2012년 에르메스 미술상 전시에 참여하는 등 활발한 작업 활동을 펼치고 있는 작가 잭슨 홍은 이번 전시에서 기존 사물 디자인의 영역에 한정되지 않는 보다 적극적인 방식과 태도로 전시장소를 하나의 새로운 설치 작업으로 재배치한다. 기획자 현시원은 디자인과 예술 사이에서 자기만의 독자적인 어법을 탐구하고 있는 작가 잭슨 홍의 개인전을 기획하며 전시 기간 중 작가의 전시 주제를 흥미롭게 아우르는 소책자 <13개의 공>을 전시기간 중 출판한다.

잭슨 홍의 개인전 ’13개의 공’은 예측불허의 게임을 주관하는 작가의 세계관과 그만의 운용법을 보여준다. 이번 개인전 장소인 artclub 1563은 작가로 인하여 독특한 경기-스포츠 장으로 변화한다. 구기종목의 경기 코트장이 합쳐진 전시장은 퍼포머티브한 설치작업이자 특별한 무대 디자인이다. 잭슨 홍은 2012년 에르메스 재단 미술상 전시에서 불멸할 듯 보이는 20세기 디자인의 흥망과 파국을 특유의 어법으로 탐구했다. 이번 전시에서 잭슨 홍은 블랙유머와 진지한 성찰을 통해 사물과 인간의 우스꽝스러운 기상도를 자신이 디자인한 무대 위에 올려놓는다. 작가의 전시장은 희한한 사물-배치에서 멈추지 않고, 공의 향방으로 승패를 결정짓는 스포츠 구기종목의 ‘몸짓’을 배회시킨다. 전시장에는 경기장 세트가 각자의 각을 잡은 채 배치될 것이다. 이것은 규칙의 쓸모를 엉거주춤하게 만드는 반(反) 규칙이자 스포츠의 통쾌한 ‘슛-골인’을 나 몰라라 할 수 없는 패배자의 심정을 내보이는 장치이다.

자동차 디자이너 출신으로 디자인의 ‘바깥 세계’를 형상화해온 잭슨 홍은 ‘공’이라는 둥근 사물을 통해 움직이는 동작의 포지셔닝을 게임의 틀로 삼는다. 이 공간에서 기능과 모양 그리고 크기가 다른 공들은 정지했다 움직인다. 어떤 경기에도 완벽하게 귀속되지 않은 공들은 사실 스포츠 선수들의 헛발질로 인하여 가장 많은 박해를 받았고 또한 광기 어린 함성에 가장 많이 노출되었던 이중의 도구이다. 구기 종목에 있어서 예측불허의 열쇠를 쥔 — 하지만 사실은 혼자 움직일 수 없는 — 미약한 사물인 공은 잭슨 홍이 만든 무대 프레임에서 허울 좋은 조연일 뿐이다. 역설적이게도 전시장의 공들은 아예 어쩔 줄 모르는 몸짓을 공백으로 남겨놓은 기이한 게임 자체가 된다. 부감으로 내려다본 전시작 ‘13개의 공’은 잭슨 홍의 무대 디자인이자 인간에게 허락된 동작의 크기, 비율, 기능을 재배치한 현실의 조감도다.

작가는 전시장 벽에 시치미 딱 떼고 제 기능을 유지하면서 짝꿍을 불러낸 한 쌍의 농구 골대를 붙여 넣고, 거대한 공을 굴려와 야구와 배구틀 사이에 배치해놓는다. 실제 경기의 기성 규칙과 코트 디자인을 따온 작가는 게임의 ‘전제’를 재 규격화함으로써 경기 시작과 끝, 적수와 아군, 화살표와 점수판이 지시하는 현실의 문제의식을 ‘프레임을 조율’하는 간결해 보이는 방식으로 구현해낸다. 누군가에게 주도권이 넘겨진 이 허허벌판의 게임은 축구, 농구, 야구 등 공을 갖고 달리는 단순함 위에 습득 불가능해 보이는 낯선 게임이라는 허구가 겹쳐지는 순간 걷잡을 수 없이 복잡해진다. 따라서 잭슨 홍이 디자인한 경기 프레임은 각자의 규칙을 구현해볼 틈도 없이 난무하는 ‘액션’이 겹쳐진 응급상황의 이미지가 될 수도 있다. 누군가 전시장의 공들을 능수능란하게 조작하며 작가가 규격화한 새 골대에 제 몸을 최적화하려 한다면? 이 허망한 질문의 끝은 조각조각난 변신이거나 정신착란의 파국일 것이다.

 

In his current solo show 13 Balls at Artclub 1563, Jackson Hong presents yet another rendition of his worldview as being a superintendent of an unexpected ‘game,’ and his own way of managing it. He has already examined the rise and fall of the 20th century design that once seemed to last forever in this year’s Hermes Foundation Misulsang exhibition. In the show, he has also studied the collapse of the 20th century design with his unique visual grammar. In the current exhibition, Hong creates a ridiculous and symbolic weather chart about humans and objects through his black, cynical humor and serious reflection. He puts the weather chart on a stage he designed, which does not stop at being an arrangement of strange objects: It goes onto making the ‘gestures’ of the game of balls, where the direction of a ball is crucial in deciding the win or the loss wander around their meaning. In the exhibition venue, a number of structures from different sports games will be stationed according to their respective rules. This is an anti-rule that makes the other rules hold back from their uses and a device that displays the hearts of losers who cannot ignore the thrill of exclaiming ‘shoots and scores.’

With his specialized knowledge as a car designer and realizing ‘the outer world’ of design, Jackson Hong takes the positioning of movements through a round object of the ball to be the frame of his game. Without entirely belong to any of the other games, the balls are indeed ambivalent tools that are on the one hand most tormented by the missed kicks made by athletes and on the other most exposed to the enthusiastic shouting from the viewers. Being a key to unpredictable results in the game of balls yet unable to move by themselves indeed, the feeble balls only play a role of an assistant character who look nifty yet is useless in Jackson Hong’s stage frame. Yet the balls in the exhibition become a strange game in itself where the bewildered gestures are left as blank spaces. If one is to look down at 13 Balls, one would recognize that it is Jackson Hong’s stage design and a bird’s-eye view of reality in which the artist has rearranged the size, proportion and function of movements in order to allow for human beings.

On the wall of the exhibition venue, Hong installs a pair of basketball rims placed on a single backboard. The rims keep a straight face at their respective moment in time, calling out their partners and persisting with their original function. An enormous ball is then placed between the baseball bases and volleyball net. In these areas, the artist borrows the existing rules and court designs of sports games, then materializes the problematic reality indicated at the start and the end of games, the enemy and friendly troops, the arrows and score boards. He does so in a seemingly simple way of ‘adjusting the frame.’ With their leading positions taken away, the games on this empty ground become unimaginably complex when the simple rule of playing with balls is bent and overlapped with a fiction of an unfamiliar game that seems impossible to learn. Thus, the frame of a game designed by Jackson Hong can become an image of an emergency situation where there is no chance to realize the rules of each sport with only ‘actions’ rampaging. What if someone handles the balls in the exhibition with dexterity and try to optimize his body to the new goal post? A metamorphosis in bits and pieces, or a catastrophe of a mental disorder might be waiting at the end of such a helpless question. There are also chairs in the court that observe the situation. The ten chairs face each other as if they are judges without heads. The ones that took the center have nothing to work on, but they show a spacious showdown that is humorous and even innocently empty. It might be possible to substitute the confrontation with the success and failure at the end of year 2012, images of tools about redemption and punishment that were hung on the walls of Atelier Hermes earlier this year, or usage of objects that have been mentioned in the artist’s questions and the reaction from audiences (or users).

Artclub 1563, where ‘13 Balls’ is placed like a scattered constellation, was indeed used as a church in the past. The artist appropriates the figurative grammar of the building and unites the rules of games to reveal their fictional assumption in a site equipped with traces of the staircase of the church, podium and the arrangement of chairs along the pillars. Did the artist want to see a certain innocent gesture through the means, or whether the sports courts that have lost their goals? What the artist wants might not be an interactive situation or the aesthetics of conversation. He has been trying as hard as possible to be away from the elaborate ways of social meetings: He created a mask to avoid conversation and even transformed a chair into a weapon to use when he feels desperate. With ‘13 Balls’, Jackson Hong directs the management of ‘reversing,’ which makes the choir of finding a game to play int

o a game itself. Although the artist’s unfinished tools in the exhibition lead the audience unable to play any game with fatigue and present them with a problematic situation, it feels that the current show may become a brilliant match which boasts the golden rule that trumps fair play. Even then, there are no players but only countless gestures of practicing. As a matter of fact, nobody will know what kind of ‘game’ Jackson Hong has planned for the current exhibition.

Text by Seewon Hyun

This exhibition is held as a part of independent guest curator program by Artclub1563 with a generous support from HANA Bank.